In 2024 zijn onder coördinatie van het Nationale Parken Bureau (NBP) de basiselementen van de bestaande overkoepelende huisstijl voor de Nationale Parken opgefrist. Dit betreft: logo, kleuren, stijlelementen en lettertypen. Inmiddels komen deze elementen herkenbaar terug op diverse communicatiemiddelen, zoals het kwartetspel Nationale Parken, de banners en folder voor de Dag van het Nationaal Park 2024, de informatiedragers die onder andere opgesteld stonden bij de ondertekening van het Manifest Nationale Parken en uiteraard de website nationaleparken.nl, die dit voorjaar het licht zag.

Herkenbaarheid en eenheid

Al snel bleek dat ook Nationale Parken deze nieuwe huisstijl willen gebruiken. Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, Nationaal Park Schiermonnikoog en Nationaal Park De Meinweg hebben inmiddels hun logo’s aangepast en passen de nieuwe huisstijl toe op hun communicatiemiddelen. Om ook andere parken te stimuleren deze beweging te maken, ondersteunt het NPB door een deel van de kosten voor de ontwikkeling van de huisstijl op zich te nemen. 

Gezamenlijke uitstraling

Om de herkenbaarheid en eenheid van de nationale parken te vergroten, is het streven dat Nationale Parken in 2030 zoveel mogelijk een eenduidige en gezamenlijke uitstraling hebben. Zo laten de nationale parken zien dat ze onderdeel uitmaken van de bijzondere en unieke collectie van Nederlandse natuurgebieden. Het NBP voert gesprekken met de parken, om te kijken of, en zo ja hoe, we samen kunnen optrekken qua huisstijl. 

Meer informatie

Meer informatie over de huisstijl van de Nationale Parken is verkrijgbaar bij Daniel Bakker via: d.bakker@staatsbosbeheer.nl